غرضی: کابینه روحانی، شبیه کابینه هاشمی است

جماران: کابینه روحانی از نظر سیاسی شباهت های بسیاری با کابینه آیت الله هاشمی دارد. وزیرانی که وجهه کارشناسی آنها پررنگ تر از وجهه سیاسی شان است و کار سیاسی کابینه را رئیس جمهور به دوش خواهد کشید.
 
وزیر سابق نفت و پست و تلگراف در دولت های مهندس موسوی و آیت الله هاشمی معتقد است گزینه های پیشنهادی روحانی بیشتر از آنکه سیاسی باشند، کارشناس و تکنوکرات هستند.

به گزارش جماران، محمد غرضی در ارزیابی کابینه پیشنهادی دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: افراد معرفی شده اکثرا از مدیران گذشته هستند و نسبت به مسئولیتی که با آنها سپرده شده است، افراد کاردان و با تجربه ای محسوب می شوند. اما در بین آنها هیچ کدام عقبه اجتماعی محسوسی ندارند و از مدیران داخل وزارتخانه ها محسوب می شوند. گزینه های پیشنهادی روحانی وجه سیاسی کمتری دارند.

وی افزود: از نظر سیاسی این کابینه شباهت های زیادی به کابینه مرحوم هاشمی رفسنجانی دارد. آیت الله هاشمی معتقد بود وزرای کابینه باید وجهه سیاسی کمتری داشته باشند و بیشتر مدیران اجرایی و عملگرا باشند  و بار سیاسی کابینه را شخص رئیس جمهور به دوش بکشد. کابینه روحانی از این لحاظ  شباهت های بسیاری با آن کابینه دارد و بیشتر از آنکه سیاسی باشد کارشناسی است.

 وزیر اسبق نفت در خصوص گزینه پیشنهادی برای این وزارتخانه گفت: آقای زنگنه مدیر باسابقه، توانمند و تکنوکرات است و از نظر کاری سالم و باتجربه است. او سابقه 12ساله در صنعت نفت دارد که بسیار مفید است.  من  امیدوارم آقای زنگنه در دولت جدید معارضین و مخالفان خود را با کار کارشناسی خود قانع کند.

غرضی با بیان اینکه مساله اصلی کشور رسیدگی به امور مردم است، تصریح کرد: مشکلات مردم با وعظ و موعظه و سن وسال حل نمی شود. مدیر باید در عین توانمندی، کار کارشناسی و تکنیکی را بلد باشد. اصل پرداختن به امور مردم است.
غرضی درباره حضور زنان در کابینه نیز گفت: 50درصد از جامعه مارا زن ها تشکیل می دهند که دارای سوابق ممتد در انقلاب و توسعه اجتماعی هستند. امروز در همه دنیا در تشکیل کابینه خانم ها از آقایان موفق ترند. اما در جامعه ما اینکه چند زن در کابینه باشد یا نباشد مشکلات جامعه زنان را حل نمی کند.
 
ما باید در درجه اول برای فارغ التحصیلان زن دانشگاه شغل مناسب ایجاد کنیم تا آنها از نظر مالی و کارشناسی به استقلال اجتماعی برسند. اینکه از طریق مسائل سیاسی برای حضور زنان در کابینه فشار بیاوریم مشکلی حل نمی شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره جوانان هم مساله به همین شکل است. در یک دوره فشارها برای استفاده از جوانان زیاد شد و حتی پارلمان جوانان نیز شکل گرفت اما ثمره آن چشمگیر نبود. کار را باید به نتایج آن مربوط کرد نه به شعارها. کار وقتی سیاسی و اجباری شود، نتیجه مثبتی به بار نمی آورد.

غرضی در ادامه به انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان شهردار تهران اشاره کرد و گفت: همانطور که قبلا گفته ام انتخاب شهردار باید به صورت اجماعی و با نظر مثبت تمامی اعضای شورای شهر باشد که این موضع درباره اقای نجفی اتفاق افتاد و همه 21نفر عضو شورا به او رای مثبت دادند. اما حفظ اجماع کار بسیار سختی است. امیدوارم این اجماع 21+1 طوری پیش برود که در شهرداری اختلافات امتیازی پیش نیاید و بتوانند از طریق کار کارشناسی رضایت عامه مرد را به دست بیاورند.

اجماع به وجود می آوریم تا رضایت مردم بدست بیاوریم نه اینکه امتیازات را بین خود تقسیم کنیم. مردم باید بعد چند سال به این نتیجه برسند که به جای کار سیاسی مشکلات شهر حل شده است. امیدوارم اتفاقاتی که در گذشته افتاد، تکرار نشود.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.