واشنگتن اگزمینر: ترامپ برای برجام نقشه دارد

خبرگزاری فارس: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در حال بررسی لغو برجام در ماه آینده میلادی است و این در حالی است که حامیان این توافق تلاش می‌کنند تا قبل از رسیدن ضرب‌الاجل ماه اکتبر ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره سرنوشت برجام، از آن دفاع کنند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «واشنگتن‌اگزمینر» گزارش کرد، رئیس‌جمهور آمریکا با فشارهایی برای تحقق وعده‌های انتخاباتی‌اش مبنی بر پایان دادن به برجام روبرو است.

ترامپ در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا، برجام را یکی از بدترین توافقاتی خواند که در خصوص آن مذاکره صورت گرفته است.

برجام، وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌کند تا در هر بازه 90 روزه، پایبندی ایران به برجام را به کنگره تأیید کند.

بر اساس این گزارش، برخی از مشاوران کلیدی ترامپ، وی را ترغیب کرده‌اند که در گزارش بعدی خود درباره تعهد ایران به برجام که قرار است اواسط اکتبر ارائه شود، همچنان این توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را حفظ کند.

یک منبع آگاه به واشنگتن اگزمینر گفت که «هربرت مک مستر» مشاور امنیت ملی ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا به ترامپ در خصوص لغو برجام اخطار داده‌اند.

با اینحال برخی منابع نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا از او خواسته‌اند که به وعده خود برای از بین بردن برجام پایبند باشد و تلاش کرده‌اند تا راهبرد جدیدی را برای رویارویی با ایران در شرایطی که ترامپ توافق هسته‌ای ایران را لغو کند، تهیه کنند.

«سباستین گورکا» استراتژیست سابق رئیس‌جمهور می‌گوید که ترامپ در گزارش ماه ژوئیه از پایبندی ایران به برجام، تمایلی به تأیید پایبندی ایران نداشت.

گورکا تصریح کرد:‌«رئیس‌جمهور ماه گذشته، تمایلی به تأیید مجدد (پایبندی ایران به برجام) نداشت».

این مشاور سابق کاخ سفید که ماه گذشته استعفا کرد، گفت که ترامپ در تابستان سال جاری میلادی تنها به این دلیل برجام را لغو نکرد که هنوز تیم وی جایگزین‌های مناسبی را برای برجام ارائه نکرده بودند.

گورکا گفت، اما درست بعد از آنکه ترامپ خواستار پیش‌نویس یک طرح برای لغو برجام شد، گورکا و دیگر مشاوران ارشد ترامپ مسئول نظارت بر ایجاد چنین طرحی شدند و «استیو بنن» استراتژیست ارشد کاخ سفید از سمت خود برکنار شد و نتوانست یافته هایشان را به رئیس‌جمهور ارائه دهد.

گورکا اینگونه گفت: «آن گزینه‌ها به واسطه استعفای استیو و استعفای من، هرگز به وی (ترامپ) ارائه نشد».

«جان بولتون» سفیر اسبق آمریکا در سازمان ملل اواخر آگوست در یادداشتی که در «نشنال ریویو» به چاپ رسید، گفت که بنن بعد از جدیدترین گزارش تأیید پایبندی ایران به برجام، نزد ترامپ رفت و از او خواست راهبردی را برای عقب‌نشینی از برجام آماده کند.

دولت ترامپ هنوز آشکارا طرح‌های ترامپ در خصوص برجام را اعلام نکرده است. «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت:‌«ما همچنان به بازبینی کامل سیاست خود در قبال ایران ادامه می‌دهیم. این مسئله به طور قطع تغییر نکرده است. در حین مسیر بازبینی-بار دیگر می‌گویم- ما همچنان ایران را به خاطر افدامات شرورانه‌اش مسئول می‌دانیم».

«فرد فلیتس» معاون ارشد رئیس امور سیاسی مرکز سیاست امنیتی می‌گوید برخی منتقدان برجام، گزینه‌هایی را ارائه کردند که طبق آن هم برجام حفظ شود و در عین حال، اقدامات تنبیهی شدیدی علیه ایران در پیش گیرند.

وی ادامه داد خیلی بی مفهوم است که ترامپ توافقی را حفظ کند که قبلاً آن را خطرناک توصیف کرده است.

فلیتس اینگونه توضیح داد: «فکر می‌کنم مضحک باشد که بگوییم توافق به نفع ما نیست وهمچنان در آن بمانیم».

این گزارش سپس با اشاره به این موارد ادامه داد که هرگونه تلاش برای لغو برجام با مخالفت شدید حامیان این توافق روبرو خواهد شد.

در حالیکه کمتر از یک ماه تا ضرب‌الاجل تأیید مجدد پایبندی ایران به برجام زمان باقی مانده است، یک منبع نزدیک به دولت ترامپ به واشنگتن اگزمینر گفت: «ترامپ به سمت رد صلاحیت برجام پیش می‌رود».

گورکا می‌گوید، مطمئن نیست که کارکنان اجرایی کاخ سفید خواستار رد کامل برجام شوند اما ترامپ در نهایت صرفنظر از مشاوره آنها، تصمیم خود را اتخاذ می‌کند.

وی اینگونه گفت: «فکر می‌کنم رئیس‌جمهور یک ارتش یک نفره است. پیش‌بینی من این است که رئیس‌جمهور قصد ندارد صلاحیت برجام را بار دیگر تأیید کند».

ترامپ «تاجر جنگ در لباس انسان» است

خبرگزاری ایلنا: یک روزنامه چاپ کره‌شمالی در مطلبی، نوشت: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا تاجر جنگ است.

روزنامه «مین‌جو جوسون» چاپ کره‌شمالی با انتقاد از رفتارهای ترامپ علیه پیونگ‌یانگ، تاکید کرد، «رئیس‌جمهوری آمریکا نه قصد کاهش تنش در شبه‌جزیره کره را دارد و نه دارای توانایی این کار است.»

در این مطلب تصریح شده است: «رئیس‌جمهوری آمریکا همانند یک تاجر اقدام می‌کند و در پی استفاده از اوضاع متشنج برای بهره‌برداری لازم در راستای منافع خود است.»

نویسنده این مطلب افزود: «ترامپ قصد دارد با استفاده از این فرصت طلایی و نشان دادن کره‌شمالی به عنوان یک تهدید بزرگ میزان فروش تسلیحات خود را افزایش دهد».

در ادامه این نوشتار آمده است: «هدف اصلی ترامپ وخیم نشان‌دادن اوضاع در شبه‌جزیره کره و مسلح کردن ژاپن و کره‌جنوبی به تسلیحات آمریکا در راستای کنترل و استفاده از آن‌ها برای مقابله با رقیب استراتژیک آمریکا در آسیا و وخیم‌تر کردن بحران موجود است».

این روزنامه تاکید کرد: «ترامپ یک تاجر جنگی است که در خون انسان‌ها زندگی می‌کند.»

8 شاخص انتخاب استانداران

احمد خرم در روزنامه ایران نوشت: دولت هم‌اکنون در فصل انتخاب استانداران است و دیروز 7 استانداران جدید منصوب شدند. هر چند شاید ابعاد خبری معرفی استانداران به اندازه معرفی کابینه نباشد اما در عمل ددر عرصه اداری، معرفی استانداران اهمیتی کمتر از معرفی کابینه ندارد. استانداران در واقع حاکمان عالی مناطق مختلف کشور و نفر اول اجرایی و تصمیم‌گیری هر استانی هستند.
 
اینکه برای انتخاب آنها باید چه شاخصه‌هایی مد نظر باشد؛ قطعاً می‌توان به موارد متعددی اشاره کرد. اما در این مقال به هشت مورد از مهم‌ترین موارد آن اشاره می‌شود. نخستین معیار برای انتخاب استانداران باید دقت در قدرت و اقتدار شخصی آنها باشد. یک استاندار باید آنقدر دارای اقتدار شخصی باشد که از یک سو شجاعت تصمیم‌گیری و از سوی دیگر فشارناپذیر بودن او تضمین گردد.
 
استانداری که نتواند در مقابل فشارها ایستادگی کند قطعاً در مسیر اجراییات یک استان کارنامه ناموفقی به جای خواهد گذاشت. در کنار این معیار باید به معیار مهم دیگری اشاره کرد که در واقع مکمل مورد اول است؛ آن هم اینکه استاندار ضمن داشتن صلابت شخصیت باید فردی دارای قدرت مراوده و تسامح با گرایش‌های فکری، کارشناسی و نظرات مختلف باشد. فرد اول اجرایی یک استان نمی‌تواند بدون همکاری بین نهادی با دیگر دستگاه‌ها و همچنین فارغ از توانایی ایجاد وحدت اجتماعی، موفقت‌آمیز عمل کند.
 
این دو شاخصه یعنی اقتدار شخصیت و قدرت تعامل بالا مکمل همدیگر برای ایجاد توازن و تعادل در میان تضارب آرا و نظرات مختلف برای اداره یک استان هستند. از منظری دیگر یک استاندار ایده‌آل باید در بالاترین سطح شناخت از مسائل مختلف استان باشد. بدون چنین شناختی برنامه‌ریزی برای توسعه و اداره یک استان چندان ممکن نخواهد بود. اما شاخصه مکمل این معیار را هم باید در نگاه ملی استاندار دید. استاندار خوب کسی است که منطقه خود و مسائل آن را جدا از تحولات و مسائل ملی نبیند.
 
نبود این شاخصه در مسئولان محلی ما طی دهه‌های اخیر خود را در اتفاقاتی چون بی‌توجهی کامل به اصول آمایش سرزمین و از دست رفتن منابع نشان داده است. به عبارت دیگر یک استاندار خوب ضمن اینکه باید مسائل منطقه خود را بخوبی بشناسد اما نباید با عینک منطقه‌گرایی صرفاً به دنبال گرفتن امتیاز برای استان خود باشد که این کار نتیجه‌ای جز از بین بردن زمینه مطالعات کارشناسی در امور اجرایی به همراه نخواهد داشت.
 
مورد مهم دیگر آن است که استاندار خوب حتماً برنامه مدون و زمانبندی شده بر اساس منطق‌ فنی و کارشناسی برای اداره یک استان دارد. داشتن برنامه برای هر مدیر اجرایی یک ضرورت و برای مدیری در سطح استاندار، ضرورتی مضاعف است. اما الزاماً داشتن چنین برنامه ای به معنای هموار شدن راه توسعه نیست.
 
چرا که این برنامه خود باید دارای شاخصه‌هایی باشد که در واقع بازتابی از شاخصه‌ها و توانمندی‌های طراح آن و در اینجا استانداران است. در این خصوص به مهم‌ترین موردی که می‌توان اشاره داشت لزوم داشتن نگاهی همه‌جانبه و وسیع به مفهوم توسعه از دید استانداران است. ما سال‌هاست که طعم نامطلوب توسعه نامتوازن و عموماً فیزیکی را چشیده‌ایم و می‌دانیم که چنین نگاهی ما را نمی‌تواند از وضعیت نامناسبی که درگیر آن هستیم، خارج کند.
 
مدیران بالادستی کشور و از جمله استانداران باید نگاهی همه جانبه و چند بعدی به موضوع توسعه داشته باشند و در کنار پیشرفت‌های اقتصادی و عمرانی، نسبت به ضرورت توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نیز بی‌تفاوت نباشند. در کنار همه اینها هم باید اشاره کرد که دو سطح مهم از هماهنگی در رده استانداران ضروری است؛ اول هماهنگی تک تک آنها با سیاست‌های کلان دولت و دوم هماهنگی تیمی بین مجموعه استانداران کشور.
 
در صورتی که تمام استانداران ما با دولت و سیاست‌های آن هماهنگ باشند اما هماهنگی اجرایی مناسبی بین مجموعه آنها برقرار نشود، قطعاً این قشر از مدیران ارشد کشور در مجموع نمی‌توانند کارنامه موفقی از خود به جای بگذارند.

ترامپ، درباره بی اثر کردن برجام تصمیم می گیرد

خبرگزاری ایرنا: روزنامه واشنگتن پست نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا امروز (پنجشنبه) در مورد بی اثر کردن تحریم های اقتصادی علیه ایران تصمیم گیری خواهد کرد.

 این روزنامه آمریکایی پیش بینی کرد که ترامپ شاید برای بار دوم از زمانی که به ریاست جمهوری رسیده است تحریم ها علیه بخش بانکی و نفت ایران را بی اثر کند. اگر وی تحریم ها را بی اثر نکند، آمریکا توافق هسته ای 2015 را که میراث دولت باراک اوباما است، نقض خواهد کرد.
 
ترامپ باید هر 120 روز درباره بی اثر کردن تحریم ها تصمیم گیری کند.
 
به نوشته واشنگتن پست، مهمترین تصمیم بعدی ترامپ 15 اکتبر (23 مهر) اعلام می شود. وی باید تصمیم بگیرد که آیا ایران طبق توافق کاملا به برجام پایبند بوده است یا نه.
 
رئیس جمهوری هر 90 روز یکبار درباره پایبندی ایران به برجام نظر دهد.
 
بیش از 80 نفر از کارشناسان هسته ای روز چهارشنبه در بیانیه مشترکی اعلام کردند که «ثابت شده این یک توافق موثر و ترتیباتی قابل راستی آزمایی است که یک مزیت مضاعف برای تلاش های بین المللی در جهت منع اشاعه هسته ای است».
 
«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد آمریکا در دوره مذاکرات هسته ای گفت که خروج آمریکا از توافق شکافی میان ایالات متحده و متحدان اروپایی آن ایجاد خواهد کرد.
 
وی گفت: کنار گذاشتن این توافق بدترین کاری است که می توان برای امنیت ملی آمریکا کرد. کره شمالی به دقت [این وضعیت را] نگاه می کند.
 
واشنگتن پست نوشت که اگر ترامپ روز پنجشنبه بار دیگر تحریم ها را بلااثر کند، شاید بیانیه تندی در محکومیت ایران صادر کند یا تحریم های بیشتری در رابطه با مسائل غیرهسته ای از جمله حمایت از تروریسم، آزمایش موشک های بالستیک یا حقوق بشر وضع کند.
 
این روزنامه نوشته که برخی کشورهای اروپایی تمایل خود را برای «تقویت توافق» از طریق «مذاکره درباره یک ضمیمه» نشان داده اند. انتظار می رود مقامات دولت آمریکا هفته آینده در نیویورک این مساله را با همتایان اروپایی خود مطرح کنند.
 
اما برخی کشورهای علاقه ای به آن نشان نداده اند.
 
«ژرار آراود» سفیر فرانسه در آمریکا روز سه شنبه در توئیتی نوشت: ما مذاکره مجدد درباره توافق را به شدت رد می کنیم.
 
واشنگتن پست نوشت: «برای دولت آمریکا دشوار است که استدلال کند ایران توافق نامه را نقض کرده است» اما «آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاسیسات هسته ای ایران را نظارت می کند، هشت بار اعلام کرده که ایران به تعهداتش کاملا پایبند بوده است'.

ضعف اصولگرایان در رقابت سیاسی

روزنامه ابتکار: احتمالا اواسط دهه 80 اصولگرایان بعد از پیروزی در انتخابات مجلس هفتم و ریاست جمهوری نهم حتی در کابوس‌های خود هم نمی‌دیدند که روزی برسد که شکست‌های مداومشان آنها را به حاشیه براند و اکثریت قوه مقننه، قوه مجریه و حتی شورای شهر تهران را هم از دست بدهند.
 
اما این روز فرا رسید و عدم انسجام اتحادشان در کنار کاهش پایگاه ‌اجتماعی شان موجب شد از آن روزهای اوج فاصله زیادی بگیرند و حالا حتی امیدشان برای اصلاح وضعیت شان در کوتاه مدت را از دست داده اند.
 
بعد از آن که اصولگرایان سال 92 نتوانستند موفقیتی در انتخابات ریاست جمهوری به دست بیاورند و در ادامه هم اکثریت مجلس شورای اسلامی را از دست دادند نگرانی‌های شان عرض و طول بیشتری پیدا کرد . برخی از آنها معتقد بودند که این شکست‌ها نتیجه عدم انسجام و اتحاد و رسیدن به یک کاندیدا یا لیست واحد است. اما برخی دیگر که نگاه واقع بینانه‌تر و منطقی‌تری داشتند عنوان کردند که آنچه باعث شکست جریان اصولگرایی شده بود صرفا عدم انسجام نبود و مسئله تضعیف پایگاه اجتماعی هم از مواردی بود که شکست آنها را رقم زده بود. این نگاه به عقیده تحلیلگران اصلاح‌طلب هم مورد تائید قرار گرفته بود آنها تاکید داشتند که بخش عمده جریان اصولگرایی نگاهی منطبق با واقعیت های موجود در کشور ندارند.
 
به عبارت ساده تر جامعه را به گونه‌ای که هست نمی‌بینند و همین مسئله موجب شده درک درست یا حداقل کافی از شرایط موجود نداشته باشند. حتی بعضا عنوان می‌شد که اصولگرایان توجهی به نظر و آرای مردمی ندارند همین مسئله موجب شده بود که نتوانند موفق عمل کنند. در همین خصوص غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با «ابتکار» عنوان کرد: «در عرصه سیاست هیچ ناممکنی وجود ندارد و سیاست قواعد مخصوص به خود را دارد. عرصه سیاست مکانیزم و روابط بیرونی و درونی دارد که باید به آنها توجه شود و از شکست ها عبرت گرفته شود وقتی گروهی شکست می‌خورد دیگری را محکوم می‌کند. اصلاح طلبان هم بعد از دوره طلایی اصلاحات شاهد حکومتی اصولگرا بودند اما اگر قرار بود شکست خود را به رفتار نادرست رقیب اطلاق دهند، قطعا به موفقیت های بعدی هم نمی‌رسیدند.»
 
اما با این حال اصولگرایان تاکید داشتند که این مسئله را می توانند تا انتخابات ریاست جمهوری سال 96 حل و فصل کنند. اما هرچه به ایام انتخابات نزدیک‌تر می‌شدیم احتمال این مسئله روز به روز کاهش پیدا می‌کرد و با وجود اینکه آنها با تشکیل جبهه‌ای سعی کردند انسجام از دست رفته خود را بازیابند اما حرف ‌و حدیث های بسیاری شنیده می‌شد که حاکی از اختلافات گسترده در این جریان بود.
  
ادامه مطلب ...